ПАЛАЦ ГЕТЬМАНА УКРАЇНИ КИРИЛА РОЗУМОВСЬКОГО В БАТУРИНІ був блискуче відреставрований в 2003-2009 роках під егідою Президента України Віктора Ющенка.
Після свого обрання на гетьманство Кирило Розумовський вирішив перенести столицю козацької держави з Глухова до Батурина й розпочати відбудову міста після довготривалого занедбання.
Восени 1764 року імператриця Катерина II усунула Кирила Розумовського з гетьманського уряду і перейшла у рішучий наступ на рештки політичної автономії Гетьманщини. За цих обставин екс-гетьману було заборонено відвідувати Батьківщину. Майже тридцять років він прожив у Європі. І тільки у 1794 році, коли політичні пристрасті трохи вгамувалися, Кирило Розумовський повернувся до Батурина, аби створити тут грандіозний палацово – парковий ансамбль. З цією метою він запросив одного з провідних європейських архітекторів тієї доби – Чарльза Камерона, за проектом якого протягом 1799-1803 років тривали масштабні будівельні роботи.
Однак пожити в своєму палаці Кирило Розумовський не встиг. У січні 1803 року останній український гетьман помирає. Палац залишається без належного догляду й оздоблювані роботи припиняються.
У 1909 році Батурин відвідав правнук Кирила Розумовського – Каміл Розумовський, який виділив кошти на реставрацію палацу, де хотів створити Музей народного мистецтва. Реставраційні роботи тривали до 1913 року. Але подальші трагічні події першої світової та революції надовго відвернули увагу суспільства від будівлі. Крім того, в серпні 1923 року споруда постраждала від сильної пожежі.
Під час війни 1941-1945 років значних втрат зазнали фасадні стіни та декоративні елементи пам’ятки. У другій половині XX століття було здійснено кілька спроб реставрації палацу, які підтримали його стан, але жодна реставрація не була завершена.
Лише в 2001-2002 роках з ініціативи прем’єр-міністра України Віктора Ющенка була розроблена програма збереження пам’яток заповідника «Гетьманська столиця», реалізація якої розпочалась в 2003 році. Загалом це була сьома спроба реставрації палацу, але єдина, яка стала успішною.
Інтер’єри другого поверху, відновлені за схемами Чарльза Камерона, захоплюють композицією й гамою кольорів. Тут є все: і розпис, і ліпнина, і величезні люстри, і паркет, і штори, виготовлені за зразками ХІХ століття. На щастя, історія зберегла нам інформацію про призначення кімнат цього поверху: зберігся план, підписаний Чарльзом Камероном. Згідно з ним і здійснювалась реставрація.